mammatherese

Alla inlägg under december 2012

Av Therese Lindström - 30 december 2012 20:52

Klockan är 21.30 & jag är galet trött    funderar snart på att krypa ner i sängen & bläddra lite i en tidning och sen sova! Det ska bli spännande & se hur det går i morgon?! Undrar om man kommer orka vara vaken till 00.00 slaget eller om man däckar innan? ;)

Livet som föräldrar & är desutom gravid betyder tidiga kvällar. Tiden innan jag hade barn kunde jag utan problem vara vaken till 4.00 på morgonen om det var så :p men nu förstår jag inte alls meningen med det. Jag går hellre & lägger mig tidigt och vaknar tidigt på morgonen. Och spenderar alla timmar jag kan med min son än och lever utan barn & är vaken halva nätterna och sover bort halva dagarna...

Hoppas ni har haft en bra dag! :0) det har vi. Har spenderat lite tid med vännerna. Vilket inte händer allt för ofta ;) Vi käkade pizza och snackade skit. Ian och Kevin lekte bra ihop :D (Ted och Vickys, poolarnas son)

Nej nu är det hög tid och leta rätt på kudden & sooooova. Innan jag somnar här :p haha.
Godnatt....

Ps. Idag är jag extra trött för jag vaknade vid 04.30 av att jag var klarvaken och kunde inte somna om fören 06.00 Vid 08.00 väckte Kevin mig. När jag lagom hade kommit upp då somnade han om :p skitunge.. Hehe


Av Therese Lindström - 30 december 2012 12:18

Har suttit & tittat på Tv-programmet, en unge i minuten. Minns ni det underbara programmet?

   

Programmet handlar om par som kommer in till förlossningen i Västerås. Man får följa dem under hela förlossningen! :) Jag tycker programmet är väldigt lärorikt för då lär man sig lite om hur en förlossning kan gå till. Även om ingen förlossningen är den andra lik ;)

I början av graviditeten när jag väntade Kevin var jag hur cool som helst och sa att jag inte var rädd för förlossningen el något :0) men ju längre in i graviditen jag kom så började jag bli rädd. Mest för att jag inte hade riktigt koll på hur det går till osv. Men efter och ha tittat på det här programmet så kände jag mig lugnare :) fick svar på en del frågor. 

Så när det var dags för mig att åka in till förlossningen så kände jag mig väldigt lugn! :) och allt flöt på väldigt bra. Ut kom han efter exantal timmar. Frisk liten gosse <3 som fick namnet, Kevin.

Som jag skrev här tidigare så tittade jag på programmet idag igen! Säger bara en sak, minnen. Nu längtar jag ännu mer efter vår prinsessa   men än är det lång tid kvar, Ca 138dagar...

Längtar inte efter smärtan på förlossningen, huga. Men längtar tills hon tittar ut! Och att få åka hem med bebis. Och att skapa nya rutiner..

Men nu till något annat, älsklingen kom in efter & ha varit ute ett tag! Ska höra med honom hur han tänkt lägga upp dagen. Planerna är den att vi ska till Storå en sväng. Men innan det ska vi kanske äta något?! Aja märks hur det blir.

Ska nog ta en huvudvärk, ont i huvudet   vaknade vid 04.30 och kunde inte somna fören vid 06.00 Var helt plötsligt pigg. Somnade om och sov till 08.00 kanske, för då väckte Kevin mig. När jag kommit upp ur sängen ja då märker jag att Kevin har somnat :o skitunge. Haha! Så man är ganska trött och mör i kroppen nu :S

Nej bäst och avsluta här..


Av Therese Lindström - 29 december 2012 11:22

GRAVIDITET
 
När fick ni reda på att du var gravid?
I vecka 4-6 :)
 
Var det planerat?
Nja. Både ja och nej. Jag och Micke hade pratat om att vi gärna ville ha barn inom kort. Men trodde aldrig att det skulle bli ett + på stickan efter att vi bara hade varit tillsammans 2månader <3 Men vi blev jätte glada ändå

Mådde du illa under graviditeten?

Ja det gjorde jag! :S spydde nästan varje morgon under någon vecka. Men sen gick det över :)

 
Hade du mycket foglossningar?
Nej ingenting! Jag trodde först att jag hade fått foglossning då jag hade ont. Men det gick över ganska snart. Så det var något annat :)
 
Hade du någon hormonrand?
Japp
 
Fick du bristningar?
Ja lite granna. Inte så farligt mycket :) Men det hade jag inga problem med. Såg det som något fint (efter bebis)
 
Vad trodde du att det skulle bli för kön?
 

Jag trodde faktiskt ingenting.
 
Vad ville du att det skulle bli för kön?
Pojke <3
 
Hade du några speciella cravings?
Nudelsoppa (Mmmm) godis & jordgubbar
 
Vad gillade du för mat?
 
 Nudelsoppa :p annars var det inget speciellt
 
 
Någon maträtt du avskydde?

Inte vad jag minns. Hade bara bättre och sämre mataptit

 
Hade du halsbränna?
 

Ja jag hade en del problem. Hinkade i min samarin. Tillslut sa sambon och även BM att jag var tvungen & dra ner på det. För det inte var bra & dricka för mycket :S
 
Behövde du kissa ofta?
Ja, haha! Sambons kommentar blev tillslut: igen? Han tyckte jag inte gjorde annat än och kissade
 
Hur mycket gick du upp?
Ca 29kg (Mycket fostervatten) ? 
 
Är du nöjd över din graviditet?
Absolut :) ångrade ingenting. Att man hade lite krämpor det hör ju till.

Var du rädd för förlossniningen?
Både ja och nej. Under första tiden under graviditeten var jag hur lugn som helst. Men sen tittade jag på ett Tv-program som hette: "En unge i minuten" och då fick man följa några förlossningar och då blev jag skitskraj. Men när värkarna väl hade satt i gång och det var dags att åka till förlossningen var jag rätt lugn ändå. Tänkte inte så mycket. Följa bara med strömmen ;)

FÖRLOSSNINGEN
När startade din förlossning?
Värkarna startade 2oktober på eftermiddagen och den 3oktober på morgonen kom han äntligen
 
Vilken vecka var du i?
V. 39+6
 
Gick du över tiden?
Nej det gjorde jag inte. Han kom samma dag jag hade BF.
 
Hur startade din förlossning?
Det började med att vattnet gick natten till 2 oktober. Men fick inga värkar. Värkarna kom vid 13.00 på dagen.
 
När åkte ni in?

Vi åkte in ungefär vid 16.45 Då gjorde det djävulskt ont. Blev inskrivna på förlossningen 17.34

 
Hade du någon bedövning/smärtlindring?
Japp. Fick eda, lustgas och akupunktur
 
Hur länge hade du värkar?
 
Från 2 oktober vid 13.00 tills krystvärkarna startade 3oktober
 
Tyckte du att värkarna gjorde ont?
Oh ja. Trodde jag skulle dö :s
 
Grät du?
Lite. Speciellt när det gjorde som mest ont
 
Skrek du?
Ja det kan man säga :p
 
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet?
Minns inte riktigt :/
 
Hur lång tid tog krystvärkarna?
Minns inte det heller och står inget om det i förlossnings journalen heller :S
 
Vem var med på din förlossning?
Micke <3
 
Hade du ont efteråt?
Ja. Det glömmer jag aldrig. Hade sjukt ont mellan benen efteråt. Tog tid att gå/sätta sig eller resa sig upp. En mardröm. Men helt klart värt allt när man fått världens finaste bebis
 
Är du nöjd över din förlossning?

Ja i det stora hela. Hade dock en barnmorska med där inne som jag inte gillade. Hade hon inte varit med hade allt blivit mycket bättre :p


BEBISEN
Mådde bebisen bra när den kom ut?
Ja det gjorde han <3
 
Vad blev det för kön?
Pojke! Men det visste vi då vi tjuvkikade på ultraljudet
 
Vad vägde han/hon?
 

3690g
 
Hur lång var han/hon?

52cm lång
 
Huvudomfång?
36cm har jag för mig :p
 
Ville bebisen amma på en gång?
Provade att amma men upplevde att det inte var något för mig. Så jag slutade och gav ersättning istället :)
 
Hade bebisen gulsot?
Ja lite. Kevin fick sola lite hemma framför fönstret och så fick vi åka tillbaka till Örebro på kontroll och då blev han godkänd. Gulsotet hade minskat bra :)
 
Mådde bebisen bra under bb-tiden?
Ja! Men eftersom jag hade lång vattenavgång fick vi stanna på BB 2nätter för observation. Men det "hände" aldrig något så vi fick åka hem som planerat efter dessa 2dagar. 
 
Vad fick han/hon för namn?
Kevin, Andreas, Larsson
 
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet?
Ja vi var överens om namnet :) Hade skrivit upp namn vi gillade och när Kevin föddes valde vi ett av förslagen då han såg precis ut som en Kevin.

Av Therese Lindström - 29 december 2012 11:00

Hade egentligen tänkt skriva ett inlägg igår, men hade fullt upp hela dagen så det hanns inte med. Så jag får skriva ett litet inlägg här idag istället :0)

Igår var vi på ultraljud. Som jag har längtat & räknat dagarna fram tills igår :)

Bebisen mådde bra och allt såg bra ut.
Nytt BF datumet blir 19/5 .

Och nyfikna som vi var så tjuvkollade vi könet ;) och det är en flicka som ligger i min mage   jag blev jätte glad över beskedet. För det var precis det jag ville ha. Eller önskade mig!

Men... Kvinnan som gjorde ultraljudet sa att det HAR hänt att dom haft fel. Så vi skulle inte förlita oss på det till 100%. Vi såg hur som helst ingen snopp & kvinnan tyckte att det såg ut och vara en flicka.

Om det nu kommer ut en pojke så är han då lika välkommen. Könet är inte det viktigaste. För huvudsaken är ju att bebis mår bra! Sen är det bara en bonus om man får det man önskar ...

När vi väntade Kevin såg vi snoppen på ultraljudet väldigt tydligt då var det lättare att verkligen förstå att det var en pojke. Men nu känner jag mig lite halv kluven ÄR det verkligen en flicka? Vår dotter? Kevins syster som ligger i magen? Eller doldes snoppen bara på något sätt?! Jag längtar jätte mycket tills Maj då bebis kommer. Mys! Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)

Jag älskar min lilla familj: Micke, Kevin & bebis <3 Utan Er vore jag ingen.. Allways in my heart

 

Denna bild blev kanske inte den bästa, men det får duga!

Av Therese Lindström - 27 december 2012 17:11

Bortskämd men söt, det är vår Kevin det ;) 

 

Skämt och sido ;) Han är faktiskt inte speciellt borskämd. Vi köper nästan bara när vi vet att han behöver något. Men visst händer det att vi ibland köper något ändå, om vi ser något som är bra eller billigt =)

Men nu är han nog lite bortskämd ändå. Det har nyligen varit jul och då fick han en hel del julklappar. Och nu idag när jag, Micke och Kevin var på stan en liten sväng så hoppade jag in på Titt-in en snabbis för och se om dom hade något fint?! :) Och det hade dom...

"Det var inte planerat men det här fick följa med hem", 

 

Super nöjd med kläderna som kommer sitta som smäck på Kevin <3

I morgon ska vi till Örebro. Först blir det ett litet besök på Ikea. Ska köpa lite ramar :) och ev fönsterlampa. Och efter det ska vi på ultraljud. Jag hoppas att h*n vill visa upp sin privata del. Vill så gärna veta om vi väntar en pojke eller flicka. Jag var säkert på flicka i början men ju mer alla gissar på pojke så börjar jag tro att det är så. Jag kommer bli glad oavsett vad det blir. Men om jag får välja så vill jag ha flicka... En av varje vore kul =)

Nej nu ska jag göra sambon sällskap. Tv el spela. Får se =) Sen blir det sängen & sova.. Godnatt ..


Av Therese Lindström - 26 december 2012 08:27

Hade tänkt slänga in ett kort inlägg här på bloggen & önska alla en riktigt god jul måndags men klockan var inte riktigt med på min sida. Då den bokstavligt talat flög förbi. Fick stressa som tusan för på slutet innan vi skulle åka i väg till Kopparberg/Rundberget där vi skulle fira jul.

Julfirande där blev en mycket lyckad dag. Vi käkade god julmat, ehm lite för mycket. Så det kändes som man skulle spricka. Efter maten och när allt var undanplockat bänkade vi oss vid Tv och tittade på Kalle anka ;) sen öppnade vi julklapparna som många längtat efter.

Kevin fick: Julstrumpa, klossar & två par byxor. 

Jag fick pyjamas (mycket försenad födelsedagspresent) och varma strumpor. Tillsammans jag & Micke fick vi sängkläder :0)

Tack för klapparna! När paketen var öppna så blev det lite fika. Gav Kevin en pepparkaka som han åt halva utav. Och när jag kollade bort i en sekund så hade han roffat åt sig en "sockerbomb" det vill säga en stor/tjock kaka :p som han smaskade på. Haha tokungen <3

När vi kom hem på kvällen sen så hade vi en liten mini jul. Öppnade fler klappar :) Micke fick en whiskey flaska, whiskey stenar & en vin bok som han önskat sig. Och jag fick en elfilt utav honom. Riktigt nice!! Kevin fick en leksaks larv som åker runt, pussel & kläder.

Lyckad julafton som tog tillsist slut...

Gårdagen kom pappa/Tina och lite släkt. Vi öppnade fler julklappar och fick en massa fint. Kan berätta om det i nästa inlägg för nu vaknade Kevin. Bäst och ta upp honom!

Kram

Av Therese Lindström - 23 december 2012 14:03

Ett stort grattis Helena till din lille son   Vilken underbar julklapp du/ni fick. Bättre julklapp kan man nog inte få. Hoppas att förlossningen gick bra och att ni mår bra allesammans. Hoppas man får se en liten bild på honom sen.
All lycka till & god jul.

(Helena är min f.d bästis på högstadiet)

Söndag idag. Och i morgon är det julafton. Jag längtar jätte mycket. Vi kommer att fira tillsammans med the family i Rundberget. Äta god mat, titta på kalle anka, öppna julklappar & fika. Ska bli så mysigt! 

På tisdag ska vi fira en mini jul här hemma med lite släkt + pappa. Blir trevligt det med.

Nej ska nog ta & baka lite. Sen svira om och dra till stan med pappa och mina två systrar. Vi ska ha en liten dejt. Käka tillsammans & bara vara. Lyckan är total...

Måste fan dra. Men ha det så gott. Uppdaterar bloggen en snabbis i morgon!

Av Therese Lindström - 16 december 2012 19:06

Det är inte alltid så lätt att vara liten & inte kunna förklara vad som är fel. Mamma och pappas uppgift är och köra gissningsleken. Vilket inte är så lätt alla gånger. Jag vet inte om det är så, men jag tror Kevin har kommit in i en period då han drömmer mardrömmar. Och kanske genomgår någon slags utvecklingsfas. I dont know ^^ på dagarna är han sur/grinig mest hela tiden. Det är korta stunder som allt är OK. Han har även börjat krånglat vid sovning. Vilket inte är likt honom. Det brukar faktiskt funka riktigt bra. Men som igår gnällde han i babyvakten när jag & Micke satt i soffan. Gick upp till honom för och kolla vad det var? Men han sov, så han gnällde i drömmen bara :p kanske drömde något. Sen vid 22.00 när jag skulle lägga mig då vaknar han och gråter. När jag kommer in i hans rum så sitter han i sängen och man ser att han inte är riktigt vaken. Kollar runt i sängen & ser förvirrad ut. Lade rätt honom och sa godnatt. Men han var inte med på noterna så jag fick hämta välling. Efter det buffade han runt i sängen en 10min kanske. Sen somna han och sov till 06.00 :/underbart.

Älskade barn, det är inte lätt & vara liten. Men det kommer bli bättre =) älskar dig till månen & tillbaka.


Nu ska jag kolla på lite scrabooking matrial. Funderar på att beställa lite. Sen glo lite på Tv & äta. Magen kurrar ;) Så nu säger jag godnatt, sov gott!!

Ovido - Quiz & Flashcards