mammatherese

Alla inlägg under mars 2013

Av Therese Lindström - 19 mars 2013 10:19

Lasagnen står i ugnen. Borde vara klar snart! En av älsklingens favorit maträtter. Så han kommer nog bli glad när han kommer hem från jobbet :) Kevin har aldrig ätit det här hemma vad jag minns så det ska bli kul & se vad han tycker?! På dagis vet jag inte om han ätit det någon gång.

Själv är jag inte förtjust i det. Jag kan äta det men det är ingen maträtt som står högst upp på listan så att säga! Jag vet inte vad det är som gör att jag inte är förtjust i det. Har ändå provat att äta lasagne som olika människor gjort också. Men nja ingen höjdare. Och att säga det högt det retar verkligen folk. För tydligen ska man tycka om lasagne om man äter spagetti och köttfärssås. För folk anser att det ÄR precis samma sak. Men det är det inte. För en lasagne har du i ugnen men inte spagetti och köttfärssåsen tex. Visst det ända som är samma är väl att det är köttfärssås och en pasta så, så långt kan jag hålla med...

Btw så kommer det ner snö flingor... Precis vad jag önskar.... För någon månad sen ja! Vill ha vår NU tack. Börjar bli så j*vla trött på kylan, dom kalla vindarna och alla dessa kläder. Tar evigheter innan man kommer ut! Nej våren får gärna komma. Så det blir mer värme och mindre kläder :)

Nej nu ska jag kolla till maten och sen krypa ner i soffan och se gårdagens avsnitt av familjen annorlunda...
Kram på er

Av Therese Lindström - 17 mars 2013 10:19

Godmorgon! Inatt har det inte blivit mycket sömn :/ så idag är jag en trött och grinig mamma. Men försöker göra mitt bästa för att mitt dåliga humör inte ska drabba mina pojkar. Jag och Micke tittade på film ända till 23.00 igår. (Brukar lägga oss senast 22.00 annars) hann inte mer än somna så vaknar Kevin. Jag tänkte för mig själv att det räcker med och bädda om honom och sätta på musik så somnar han nog. Men nej han blev ledsen! Så jag fick hämta en flaska välling. Efter det somnade han om. Men sov bara till 02.00 Då vaknar han och är jätte speedad. Ni vet sådär super pigg och busiga bara barn kan bli. Suck, inte vad ja som mamma ville. Bytte blöja och bytte ut pyjamasen mot en tunnare. För han var rätt varm. Och sen bytte jag även ut det tjockare täcket mot ett annat. Samt hämtade en ny flaska välling. Sa godnatt igen. Och gick sedan och lade mig. Vid 02.40 ungefär blev det tyst i hans rum och jag kunde sova vidare ^^ tänkte ta mig en sovmorgon men vaknar vid 07.00 super pigg, fast trött. Får hoppas att jag får sova mer i natt :0)

Nej måste avrunda. Får skriva mer sen.
 

Av Therese Lindström - 16 mars 2013 19:54

Jag måste bara berätta en sak, något som fick mig att bli stolt igen. Jag har ju skrivit om hur jobbigt det har varit att behöva "tvinga" Kevin att duscha/bada. Då han verkligen inte har gillat det. Och idag gick han självmant i badet. Han blev inte ens ledsen när jag tvättade håret på honom, vilket han brukar bli annars. Och när jag sen skulle ta upp honom efter ett långt bad (vattnet hade blivit kallt) då blev han jätte ledsen. För han ville fortsätta bada! Men klockan hade blivit en del så var tvungen och ta upp honom.  Men som sagt vad det var verkligen jätte kul och se honom bada och man såg verkligen hur han njöt :) var länge sen sist :(

Nattningen gick bra idag också! När jag hade gått hörde jag hur Kevin lekte lite med sin bobbycar (?) som står bredvid sängen. Men vad gör det? :) en stund senare somnade han. Tröttheten tog över!

Nej nu ska jag avsluta denna jätte bra dag med lite godis och dricka framför en film med älsklingen. Sen inta sängläge och sova ett par timmar. Ny härlig dag att se fram i morgon! Godnatt, sov gott...

Av Therese Lindström - 16 mars 2013 11:19

Varför tog jag inte det där körkortet när jag hade chansen? Allt hade blivit så mycket lättare då. Insåg nog inte då att jag skulle bli så "låst" som jag är nu. Nu får jag ta bussen när jag ska åka någonstans, ja om ingen kan skjutsa. Och problemet är att bussarna nästan alltid är fullproppade med människor när den kommer till vår busshållplats   eller rättare sagt det är redan en eller två barnvagnar med på bussen så antingen får jag krångla med och vika ihop min vagn och lägga den i bagageutrymmet eller inte åka med alls. Eftersom det är såhär så undviker jag att åka buss så mycket det bara går. Dom skulle behöva ta in en extra buss, men det kostar pengar. Och det saknas chaufförer. 

Behöver jag något från affären, innan sambon kommer hem så får jag gå ca 6km. Det vill säga 3km dit och 3km hem. Visst det är inte farligt långt. Jag har gått många vändor. Men är inte så kul att behöva gå en sådan lång sträcka om bara ska ha något litet eller behöver det "snabbt" . Gäller att planera innan man går iväg. Då det tar en stund att gå! ^^

Behöver jag träffa en läkare så måste jag kolla hur bussarna går innan jag bokar tid. Eller tigga skjuts av någon. Och jag har inte många jag kan fråga. Det är väl pappa/Tina i första hand. Och sen Nina.

Idag ska vi åka till stan & handla. Jag skulle vilja åka NU men får vänta tills sambon kan/har tid. Hade jag haft körkort hade jag kunna åka själv :)

Som sagt hade varit hundra gånger enklare med körkort. Och jag ska ta det sen när tösen blivit lite äldre :) ungefär som i Kevins ålder ;)

Nej nu ska jag gå!

Av Therese Lindström - 16 mars 2013 10:11

Förra helgen köpte vi en begagnad växasäng till Kevin. Skicket var väl inte den bästa. Då den var repig och det fanns lite målningar från bläckpenna. Men eftersom vi fick den till ett bra pris så gjorde det inte så mycket. För se vad lite slipning & färg kan göra,



(Ursäkta bildkvaliten) 

Jag blev jätte nöjd med resultatet. Skulle dock vilja lägga till en text vid huvudänden som lyder, sov gott min skatt eller bara sov gott. Men vet inte om jag vågar ge mig på det. Rädd för att det inte ska bli bra och jag blir missnöjd :/
Så då är det kanske bättre och bara köpa väggord och smacka upp väggen istället. För det kan man ta bort om man ångrar sig. Har ett väggord upp nu och det är prins som vi fått av Nina. Men skulle vilja byta ut den mot något annat ett tag. För det kan vara kul med variation :0)

Måste bara berätta att jag är en *stolt mamma*. Läggningen gick jätte bra igår. Det var ungefär som att jag hade lagt honom i spjälsängen! Kevin sa inte ett ord om att lägga sig i nya sängen. Och bäst av allt, han sov hela natten. Mamma och pappas duktiga pojke <3 Jag hade faktiskt räknat med att han skulle vakna åtminstone. Eller kliva ur. Fast har kommit på att han inte riktigt kan kliva ur sängen själv. Tur för oss :) men när det händer då kanske det blir kul och springa fram och tillbaka ^^ men som sagt det får vi ta då. Är iallafall jätte nöjd och stolt över att första natten gick bra. Hade faktiskt räknat med att få springa lite i mellan hans rum och vårt. Men icke då! :)

Nej nu ska jag vara social mot Kevin som börjar bli uttråkad. Lite senare blir det stan. Ska kika på mejk och sen inhandla mjölk.. Mjölk är ett måste i detta hem. Dock bara jag som dricker mer ändå ;) mums...



 

Av Therese Lindström - 15 mars 2013 13:31

Kommer ni ihåg tiden då man framkallade sina foton och lade sedan in dom i fotoalbum?   men när den första digitalkameran kom & man kunde föra över korten till datorn med endast en sladd då försvann de framkallade foton mer och mer.

Kalla mig gammalmodig om ni vill. Men jag har framkallat  alla bilder på Kevin under hans uppväxt. Och det blev väldigt många kort det.  Har nu sorterat korten och satt in dom i ett album som Kevin fick när han döptes! Tog sin lilla stund. Men det blev jätte fint :)

 

(Ett sådant album var det han fick)

Jag tycker många gånger att det är lättare att ta fram fotoalbumet än och plocka fram datorn när man vill kolla på kort. Och framförallt när Kevin blivit äldre och vill kolla på korten då ger jag hellre albumet än datorn ;)

Äch ni fattar nog ;)

Nej bäst och sätta fart med maten. Och sen fixa lite med tvätt och lite annat som måste fixas!

Ps. Idag kommer min prins få premiär sova i den nya sängen. Får se hur det går?! Har räknat med att det kommer komma en kille ut smygandes några gånger på kvällen/natten.

Av Therese Lindström - 14 mars 2013 10:27

Det finns en hel uppsjö av barnvagnar i alla olika modeller & färger. Vissa är bättre än andra! Vi har en Emma ljunga till Kevin & den är jätte bra. Stabil, lätt att köra med och lätt att fälla ihop när man ska ha i den i bilen. Så det bästa vore att fnna en Emma ljunga syskonvagn. Men dom jag har hittat verkar så breda  vilket kommer innebära att vi förmodligen inte kommer kunna åka buss eller gå trånga affärer och då är det rätt meningslöst.

Ted & Phils vagnar verkar smidiga och verkar inte ta mycket plats. Men jag gillar inte riktigt dom heller. Då den lilla bebisen ligger så långt ner och det känns som man ska råka sparka till den när man går. Men så är nog inte fallet. För då skulle nog ingen köpa dom. Skulle vilja låta Kevin provsitta i en sådan och kolla hur det funkar. Kanske man ändrar uppfattning om den vagnen sen.

Abc zoom vagnen verkar vara väldigt bra där imot. Kanske inte så "snygg" men den verkar praktisk. Smidig och tar liten plats. Så detta kanske är något att fundera på och läsa lite mer om?! :)

Som sagt vad det finns massor med vagnar. Att hitta den "rätta" är inte så lätt märker vi. Vill helst hitta en bra vagn innan bebis kommer. Men inte så länge kvar :/ så får väl se hur det går.

 

Såhär ser abc vagnen ut :) och tydligen går den att ändra så man kan ha barnen sittandes/liggandes på många olika vis.

Nej ska ta och städa lite och sen gå ner till tvättstugan! :)

Av Therese Lindström - 13 mars 2013 09:12

Det är verkligen kul att ringa till försäkringskassan ^^ antingen är det för hög belastning, prova senare och så avslutas samtalet eller så är det en lång kö. När den är som värst så brukar man för det mesta kunna knappa in sitt telefonnummer och bli uppringd. Men ibland finns inte det alternativet & då är det lite små jobbigt. Men medan jag väntar brukar jag passa på att göra andra saker. Som idag fyllde jag in en enkät som dagis ville ha. Eller kikar runt på internet =) då blir inte tiden lika jobbig och lång. Men helst av allt hade jag naturligtvis sett att kön varit kortare. Hur som helst när jag väl kommer fram brukar jag bli bemött bra och får den hjälp jag behöver så det är bra!

Idag ska jag till barnmorskan igen. Ska vara där vid 11.00 Egentligen har jag ingen lust. Har lite att fixa med här hemma egentligen. Men det får jag snällt ta i morgon. Fast samtidigt ska det bli skönt och komma till barnmorskan. För jag tänkte ta upp lite om att jag har fått ont på vissa ställen. Även om det inte är något farligt el något konstigt med det så kan det vara skönt och prata om det. Kanske få tips rent av om jag kan göra på annat sätt för och lindra värken.

När jag kommer hem där i från så är det raka spåret till dagis och hämta Kevin. Fixa mat, fixa med tvätten, plocka och sen kommer Micke hem :) full fart med andra ord...

Nej ska ta och duscha lite och fixa i ordning mig. Ha en bra dag!  

Ovido - Quiz & Flashcards