mammatherese

Alla inlägg den 11 december 2013

Av Therese Lindström - 11 december 2013 11:02

Jag tycker det är väldigt viktigt med rutiner för barnen. Speciellt kvällsrutinen! Men igår blev det lite tokigt, så barnen fick vara uppe lite längre. Behöver jag säga att dom somnade snabbt?

Hade två trötta barn i morse. Kevin var så trött att han grät såfort något gick på tok och det kändes inte alls bra! Så vi kommer i fortsättningen hålla oss till kvällsrutinerna! :-)

Var lite osäker på hur jag skulle göra med Kevin, om jag skulle gå iväg med honom till dagis eller inte. Tyckte så synd om honom som var så trött! Men bestämde mig sen för att gå iväg och berättade för personalen att han var väldigt trött. Jag sa att det är bara och ringa om ni känner att det inte funkar, för då kommer jag och hämtar honom. Men dom har inte ringt så det går nog bra :)

Ikväll ska Kevin få lägga sig vid sin normala tid, vid 19.00 så i morgon borde han inte vara lika trött när det är dags för honom att gå upp :) och det är dessutom sista dagen på dagis för denna vecka. Så på fredag får han sova hur länge han vill och vi behöver inte stressa i väg heller ^^ sköööööönt!

På tal om sömnen... Jag är långt i från perfekt! Men fattar mig verkligen INTE på människor som låter sina barn skrika sig till sömns! :/ det skulle jag aldrig kunna göra! Att ett barn skriker vid läggdags betyder ju att något är fel. Det kan vara allt från blöjan till att att barnet behöver lite extra trygghet från sina föräldrar.

Om vi hör att Kevin eller Isabella ligger och skriker i sina sängar då går jag eller Micke upp och kollar vad som är fel. Ibland räcker det med att prata lugnt eller lägga barnen tillrätta :) men ibland har det hänt att vi fått tagit upp Kevin eller Isabella och då har vi suttit nere i soffan och gosat en stund. Och sen provat att lägga ner hen i sängnen igen :)

Jag anser att det ska vara mysigt att få krypa ner i sängen och sova. Barn ska inte behöva se sängen som något jobbig. Men visst alla är vi olika. Men som sagt vad jag tycker det är riktigt fel att låta ett barn skrika sig tills sömns. Visst kan det vara frustrerande ibland och inte veta varför barnet skriker. Men provar man sig fram så brukar man kunna komma fram till VAD som är fel. 

Nej nu orkar jag inte sitta här. Ska ta och fixa lite här hemma. Och sen när Bellabus vaknar blir det och klä på henne. Hon har fortfarande pyjamas på sig ;-) sen ge henne lite mat. Efter det gå bort till dagis och hämta hem Kevin. När vi kommer hem blir det och fixa mat. Och sen en massa bus och lek med kidsen <3 

Ha en underbar dag gott folk....


Ovido - Quiz & Flashcards